Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/functions.php on line 197
W czasie, gdy realizowany jest przewóz drogowy przez co najmniej dwóch kierowców, którzy zmieniają się podczas jazdy w ustalonych okresach, spełnione są warunki pracy w załodze kilkuosobowej. Dodatkowym uwarunkowaniem jazdy w załodze jest obecność drugiego kierowcy w pojeździe i czas zalogowania w tachografie cyfrowym (analogowy – czas włożenia wykresówki). Pora logowania kierowcy jest to czas do jednej godziny licząc od chwili logowania pierwszego kierowcy. Jeżeli warunek obecności kierowców nie zostanie przez nich spełniony, to w takiej sytuacji wykluczona jest jazda w załodze.
Przykład:
- Kierowca numer jeden – Tomasz
- Kierowca numer dwa – Andrzej
Kierowca Tomasz rozpoczął pracę od godziny 6.00 i zalogował swoją kartę kierowcy w tachografie cyfrowym. Jeżeli z Andrzejem mają tworzyć załogę w przewozie drogowym, to Andrzej powinien dotrzeć do pojazdu do godziny 7.00 i zalogować swoją kartę kierowcy. W sytuacji gdy kierowca Andrzej nie zdążyłby zalogować się w tachografie do godziny 7.00, każdy z nich prowadziłby pojazd na zasadach kierowcy pojedynczego. Okoliczności zmienią się gdy obaj kierowcy odbędą odpoczynek dzienny, co najmniej 9 h. Po jego zrealizowaniu mogą kontynuować jazdę na zasadach pracy w załodze.
Ważne: zasadniczą różnicą pracy w załodze jest rozpoczęcie przez pierwszego kierowcę aktywności i możliwość jej kontynuowania do jednej godziny – do chwili zalogowania się w tachografie drugiego kierowcy. Natomiast zawsze, bez żadnych wyjątków, pierwszy kierowca powinien zakończyć pracę w obecności drugiego.
Można założyć okoliczność, w której jeden z kierowców pracujący w załodze opuści pojazd (powrót do domu związany z pilną sprawą rodzinną). Zastępuje go inny. Co w takiej sytuacji?
Przykład:
Kierowcy Tomasz i Andrzej pracowali razem 15 h. Andrzej opuścił pojazd, a jego miejsce zajął Grzegorz. Dla Tomka, który został w pojeździe warunki jazdy w załodze są spełnione. Oczywiście należy wziąć pod uwagę wcześniejsze czynności (15 h ) i rozpoczęcie okresu pracy. Drugim rozwiązaniem jest odbycie odpoczynku dziennego przez Tomasza i Grzegorza, po którym ich czasy pracy są identyczne.
Okres aktywności dla dwóch lub trzech (dot. autobusu) kierowców wynosi 30 h, w którym zobowiązani są do wykorzystania z co najmniej 9 h odpoczynku dziennego. Realizowanie odpoczynku tygodniowego i normy jego stosowania odnoszą się do tych samych zasad co kierowcy pojedynczego.
Czasy jazdy.
Dopuszczalne pojedyncze okresy jazdy kierowców w załodze wynoszą maksymalnie 4.5 h. Czas prowadzenia pojazdu w okresie 30 h stanowi wartość 9 h lub 10 h ( dwa razy w tygodniu ), na zasadach opisanych wcześniej, które odnoszą się do jednego kierowcy. Zasadniczą różnicą pracy w załodze jest brak przerw w cyklach jazd kierowców oraz wydłużony czas aktywności do 21 h w jednym okresie rozliczeniowym.
Przykład:
- Kierowca numer jeden – Tomasz
- Kierowca numer dwa – Andrzej
Tomasz jest określony jako kierowca numer jeden. Oznacza to, że jego karta kierowcy jest zalogowana w tachografie cyfrowym w slocie pierwszym, oraz kieruje w danej chwili pojazdem. Andrzeja karta znajduje się w szczelinie drugiej, a w czasie jazdy Tomasza jego aktywność jest zapisywana m.in. na karcie jako dyżur ( dyspozycyjność ).
Ważne: czas dyżuru nie jest czasem odpoczynku.
Suma czasów prowadzenia pojazdu kierowców Tomasza i Andrzeja w jednym okresie 30 h może wynieść 18 h ( dwa razy po 9 h ) lub 20 h ( dwa razy po 10 h ). Oczywiście mogą zmieniać się w okresach jazdy pojazdem w cyklach dowolnych, np. 3 h, jednak nie większych niż 4.5 h. Kierowcy nie realizują przerw w czasie prowadzenia pojazdu, jednak ich czynność jazdy nie mogą nastąpić wcześniej niż po 45 minutach dyżuru.