Warning: Parameter 2 to modChrome_artnostyle() expected to be a reference, value given in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/html/modules.php on line 36

Warning: Parameter 3 to modChrome_artnostyle() expected to be a reference, value given in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/html/modules.php on line 36
  • la010.jpg
  • MB106.jpg
  • MB113.jpg
  • MB116.jpg
  • MB120.jpg
  • znak-adr1.png

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/functions.php on line 197

      W zastosowaniu art. 1 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009Wyszukaj dostępne tłumaczenia poprzedniego linkuPL ••• , o ile prawo krajowe nie stanowi inaczej, przepis ten nie ma zastosowania do przedsiębiorstw wykonujących zawód przewoźnika drogowego wyłącznie poprzez:

  • w przypadku przewoźników drogowych rzeczy, pojazdów silnikowych lub zespołów pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 tony;
  • pojazdy używane przez przedsiębiorstwa wykonujące usługi drogowego transportu pasażerskiego wyłącznie do celów niehandlowych lub których głównym zajęciem jest inny niż przewoźnik drogowy osób (1) ;
  • pojazdy silnikowe o maksymalnej dopuszczalnej prędkości nieprzekraczającej 40 km/h.

(1) Na mocy Rozporządzenia każdy przewóz drogowy, inny niż przewóz odpłatny lub na własny rachunek, za który nie jest pobierane żadne bezpośrednie lub pośrednie wynagrodzenie i który nie generuje bezpośrednio ani pośrednio żadnego dochodu dla kierowcy pojazdu lub dla osób trzecich, które nie jest związane z działalnością zawodową, należy uważać za przewóz wyłącznie w celach niehandlowych.

 

     Pojazd powinien powrócić do jednego z centrów operacyjnych przedsiębiorstwa w państwie członkowskim siedziby co najmniej w ciągu ośmiu tygodni po opuszczeniu tego państwa członkowskiego.

Zgodnie z przepisami UE dotyczącymi obliczania okresów, dat i terminów, łączny okres 8 tygodni, o których mowa, rozpoczyna się od 0:00 dnia następującego po opuszczeniu pojazdu z państwa członkowskiego siedziby i kończy się z końcem dnia ten sam dzień ósmego następnego tygodnia (1) . Pojazd powinien zatem wrócić do tego centrum operacyjnego lub do innego centrum operacyjnego przedsiębiorstwa w państwie członkowskim siedziby najpóźniej o 23:59 tego samego dnia tygodnia 8 tygodni później.

Na przykład, jeżeli pojazd opuszcza państwo członkowskie siedziby w dowolnym momencie we wtorek 29 marca 2022 r., powinien wrócić do dowolnego centrum operacyjnego przedsiębiorstwa w państwie członkowskim siedziby najpóźniej pod koniec (23:59) Środa 25 maja 2022 r. 

Zgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi obliczania okresów, dat i terminów (1) , jeżeli ostatnim dniem okresu wyrażonego w tygodniach jest dzień ustawowo wolny od pracy, niedziela lub sobota, termin upływa z upływem ostatniej godziny następnego dnia roboczego. Biorąc pod uwagę, że obowiązek dotyczy zwrotu pojazdu do państwa członkowskiego prowadzenia działalności, znaczenie mają jedynie dni ustawowo wolne od pracy w tym państwie członkowskim.

 

W rezultacie, jeżeli pojazd opuści centrum operacyjne w dowolnym momencie w piątek 25 marca 2022 r., okres 8 tygodni kończy się w sobotę 21 maja 2022 r. Jednakże, ponieważ ostatnim dniem tego okresu jest sobota, okres ten uważa się za kończą się o 23h59 następnego dnia roboczego, czyli w poniedziałek 23 maja 2022.

 

(1) Rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71Wyszukaj dostępne tłumaczenia poprzedniego linkuPL ••• z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów.

UE

 

 Zgodnie z art. 12 akapit drugi i trzeci kierowca może odstąpić od art. 6 ust. 1 i 2 oraz art. 8 ust. 2, przekraczając dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu. Jeżeli łączny dzienny czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę jest krótszy niż maksymalny dozwolony czas, czy kierowca może skorzystać z odstępstwa od art. 8 ust. 2 bez konieczności przekraczania dziennego lub tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu? Jeżeli w wyniku skorzystania z tego odstępstwa kierowca rozpoczyna swój tygodniowy okres odpoczynku później niż po zakończeniu sześciu okresów 24-godzinnych liczonych od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku, czy stanowi to naruszenie rozporządzenia?

 

Art. 12

Celem odstępstwa jest umożliwienie kierowcy – w wyjątkowych okolicznościach – spędzenia tygodniowego okresu odpoczynku w „miejscu zamieszkania” (tj. w miejscu zamieszkania kierowcy lub w centrum operacyjnym pracodawcy), a nie w miejscu oddalonym o maksymalnie 2 godziny jazdy od jego „miejsca zamieszkania”. Pozwala to na odstępstwo od ograniczeń czasu prowadzenia pojazdu (art. 6 ust. 1 i 2) lub od obowiązku wykorzystania dziennego okresu odpoczynku w ciągu 24 godzin od upływu poprzedniego okresu odpoczynku (art. 8 ust. 2). Czasami kierowca będzie musiał odstąpić zarówno od art. 6 ust. 1 i 2, jak i od art. 8 ust. 2, ale niekoniecznie. W innych przypadkach, gdy na przykład kierowca może prowadzić pojazd przez godzinę lub dwie godziny dłużej bez przekraczania maksymalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 9 lub 10 godzin określonego w art. 6 ust. 1 oraz maksymalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu wynoszącego 56 godzin określonego w art. 6 ust. 2, odstępstwo będzie ograniczone do art. 8 ust. 2.

Art. 12 nie zezwala jednak kierowcy na odstępstwo od obowiązku rozpoczęcia tygodniowego okresu odpoczynku nie później niż po zakończeniu sześciu okresów 24 godzinnych, licząc od końca poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku, jak określono w art. 8 ust. 6 akapit drugi. W związku z tym odstępstwo należy stosować uważnie.

Na przykład, jeżeli kierowca zakończył poprzedni tygodniowy okres odpoczynku o godz. 8 w poniedziałek, musi rozpocząć następny tygodniowy okres odpoczynku o godz. 8 w niedzielę. Jeżeli w sobotę (szósty 24-godzinny okres pracy) kierowca rozpoczął prowadzenie pojazdu o godz. 8 i prowadził 12 godzin (10 godzin dozwolonych + maksymalnie 2 godziny na podstawie odstępstwa), wykorzystując wszystkie niezbędne przerwy (łącznie 2 godziny w tym przykładzie), mógłby dotrzeć do „miejsca zamieszkania” około godz. 22.00 w sobotę. Pozwoliłoby to kierowcy na rozpoczęcie tygodniowego okresu odpoczynku w terminie wymaganym w art. 8 ust. 6.

        Zgodnie z art. 8 ust. 2a przewoźnikowi nie wolno wykonywać przewozów kabotażowych tym samym pojazdem w tym samym państwie członkowskim w ciągu czterech dni od zakończenia przewozów kabotażowych w tym państwie członkowskim. Celem tego przepisu jest uniknięcie sytuacji, w której kolejne przewozy międzynarodowe umożliwiają przewoźnikom wykonywanie przewozów kabotażowych w sposób, który tworzy stałą lub ciągłą działalność. W związku z tym przepis ten pozostaje bez uszczerbku dla prawa do wykonania trzech kolejnych przewozów kabotażowych w przyjmującym państwie członkowskim w ciągu siedmiu dni następujących po przychodzącym przewozie międzynarodowym, pod warunkiem że od ostatniego rozładunku w poprzednim okresie przewozów kabotażowych minęły cztery dni przeprowadzone w tym państwie członkowskim.

Czterodniowy okres na odstąpienie od umowy obowiązuje za każdym razem, gdy zakończy się przewóz kabotażowy i pojazd opuszcza przyjmujące państwo członkowskie, niezależnie od tego, czy przed wyjazdem pojazdu z danego państwa członkowskiego wykonano tylko jedną lub więcej przewozów kabotażowych. Wynika z tego, że okres odstąpienia od umowy zaczyna obowiązywać indywidualnie dla każdego państwa członkowskiego, w którym miał miejsce kabotaż, nawet jeśli w tym państwie członkowskim miał miejsce tylko jeden przewóz kabotażowy.

Podczas tego okresu „odstąpienie od umowy” możliwe jest jednak wykonywanie przewozów kabotażowych w innym państwie członkowskim. Przewoźnik może również wykonać jedną lub kilka operacji transgranicznych z lub do państwa członkowskiego, w którym miał miejsce kabotaż (odpowiednio do lub z innego państwa członkowskiego lub państwa trzeciego) w ciągu ostatnich 4 dni, lub tranzyt przez lub przebywać w państwie członkowskim, w którym odbywał się kabotaż, bez wykonywania przewozów kabotażowych. W praktyce, jeżeli przewoźnik wykonuje przewóz kabotażowy w państwie członkowskim A po przewozie międzynarodowym, a następnie wykonuje inny przewóz kabotażowy w państwie członkowskim B, nie może on wykonać przewozu kabotażowego w państwie członkowskim A w ciągu czterech dni od zakończenia swojego przewozu kabotażowego w Państwo Członkowskie A. Po przewozie kabotażowym w Państwie Członkowskim B może przejeżdżać przez oba Państwa Członkowskie A i B oraz może wykonywać nowe przewozy międzynarodowe do tych Państw Członkowskich. Jednak w tym ostatnim przypadku nie będzie można wykonywać nowych przewozów kabotażowych w państwie członkowskim A lub B przed upływem czterech dni od wyładunku ostatniej operacji kabotażowej w tym państwie członkowskim A lub B.

Okres odstąpienia od umowy rozpoczyna się od zakończenia przewozu kabotażowego poprzedzającego wyjazd z danego państwa członkowskiego. Jeżeli w ramach jednej operacji kabotażowej jest kilka punktów rozładunkowych, należy wziąć pod uwagę ostatni rozładunek. Również w tym przypadku należy wziąć pod uwagę dni kalendarzowe, a nie tylko okres 24 godzin. W związku z tym naliczanie 4-dniowego okresu odstąpienia od umowy rozpoczyna się od godziny 00:00 dnia następującego po wykonaniu ostatniego przewozu kabotażowego w danym państwie członkowskim – lub ostatniego rozładunku w przypadku wielu punktów rozładunku – i kończy się o godzinie 23:59 czwartego następnego dnia. W praktyce oznacza to, że jeśli ostatni przewóz kabotażowy zostanie wykonany w dowolnym momencie w dany poniedziałek, okres odstąpienia od umowy kończy się z końcem kolejnego piątku, a przewóz kabotażowy można wznowić w sobotę od godziny 0h00.

 

 

 

str.EU

     

     Termin „dni” zawarty w Rozporządzeniu odnosi się do dni kalendarzowych, a nie tylko do okresu 24 godzin. W związku z tym łączny termin 7 dni, o którym mowa w art. 8 ust. 2, rozpoczyna się od godziny 0h00 dnia następującego po wykonaniu przychodzącego przewozu międzynarodowego. Przewóz kabotażowy musi zatem zakończyć się najpóźniej o 23:59 siódmego dnia. W praktyce oznacza to, że jeśli przewóz międzynarodowy przychodzący jest wykonywany w dowolnym czasie w dany poniedziałek, to przewóz kabotażowy musi się zakończyć z końcem następnego poniedziałku. Ponieważ uwzględnia się dni kalendarzowe, w państwach członkowskich, w których okres obejmuje święta lub dni, w których ruch jest ograniczony lub zabroniony, możliwość wykonywania przewozów kabotażowych może w praktyce być bardziej ograniczona w czasie

    Zgodnie z unijnymi przepisami dotyczącymi obliczania okresów, dat i terminów, jeżeli ostatnim dniem terminu wyrażonego w dniach jest dzień ustawowo wolny od pracy, niedziela lub sobota, termin upływa z upływem ostatniej godziny następującego dzień roboczy. Ponadto każdy okres dwóch lub więcej dni obejmuje co najmniej dwa dni robocze. W rezultacie, jeżeli po wykonaniu przewozu międzynarodowego do państwa członkowskiego przewoźnik wjeżdża do innego państwa członkowskiego w czwartek, rozpoczyna się okres trzech dni przewidziany w art. 8 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 o godzinie 00:00 w piątek i zakończy się o 23:59 w niedzielę. Ponieważ jednak ostatnim dniem tego okresu jest niedziela, uważa się, że okres kończy się o 23:59 następnego dnia roboczego, czyli w poniedziałek. Jeżeli dodatkowo piątek następujący po wjeździe tego przewoźnika do innego państwa członkowskiego jest świętem państwowym w tym państwie członkowskim, termin ten zostaje dodatkowo przedłużony do wtorku o północy, biorąc pod uwagę fakt, że każdy okres dwóch lub więcej dni musi obejmować co najmniej dwa dni robocze oraz dni ustawowo wolne od pracy, soboty i niedziele nie są traktowane jako dni robocze. Wreszcie, jeżeli po wykonaniu przewozu międzynarodowego do Państwa Członkowskiego, przewoźnik wjeżdża do innego Państwa Członkowskiego we wtorek, ale piątek jest dniem wolnym od pracy w tym Państwie Członkowskim, ten sam okres trzech dni przewidziany w art. 8 ust. 2, drugi paragraf kończy się o 23:59 następnego dnia roboczego, którym będzie poniedziałek.

Te same zasady mają zastosowanie do okresu 7 dni, o którym mowa w art. 8 ust. 2 akapit pierwszy (zob. pytania 8 i 9) oraz do 4-dniowego okresu kadencji na mocy art. 8 ust. 2a.

Jednakże do okresów liczonych z mocą wsteczną, takich jak okres czterech dni poprzedzających przewóz międzynarodowy określony zgodnie z art. 8 ust. 3, podczas których przewoźnik powinien przedstawić jasne dowody wszystkich wykonanych operacji. Okres ten podlega wyłączeniu dla okresów liczonych z mocą wsteczną od określonej daty lub zdarzenia na podstawie art. 3 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia nr 1182/71.

 

 

(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów

 

str. UE

 

     Jeżeli puste kontenery, palety lub opakowania są transportowane tymczasowo w przyjmującym państwie członkowskim, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1072/2009, w ramach umowy przewozu (takiej jak list przewozowy), przewóz powinien być traktowane jako przewóz kabotażowy. Dzieje się tak, ponieważ w tych przypadkach transport pustych kontenerów, palet lub opakowań jest albo przedmiotem, albo stanowi integralną część umowy przewozu.

    W przypadku przewozu pustych kontenerów, palet lub opakowań bez listu przewozowego przewóz ten z zasady nie powinien być uważany za przewóz drogowy towarów odpłatny lub odpłatny. W tym kontekście pojęcie „przewozów kabotażowych” zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 6 do celów rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 jako „krajowy przewóz zarobkowy wykonywany czasowo na terytorium przyjmującego Państwo Członkowskie”. Wynika z tego, że gdy puste kontenery, palety lub opakowania będące własnością przewoźnika są przewożone bez pokrycia listem przewozowym lub jakąkolwiek inną umową przewozową, taki przewóz nie powinien uwzględniać operacji kabotażowej.

 

 

 

 

 

strona UE

    Wszystkie towary przewożone w ramach transportu przychodzącego poprzedzającego przewóz kabotażowy muszą zostać dostarczone w celu rozpoczęcia wykonywania tych przewozów kabotażowych. W przypadku, gdy przychodzący przewóz składa się z kilku przesyłek, kabotaż można rozpocząć dopiero po dostarczeniu wszystkich przesyłek. W związku z tym wcześniejsza międzynarodowa operacja załadowania musi zostać całkowicie rozładowana, aby umożliwić przewozy kabotażowe w przyjmującym państwie członkowskim.

Kabotaż można rozpocząć natychmiast po ostatnim rozładunku towaru przewożonego w transporcie międzynarodowym, również w dniu rozładunku.

Natomiast przewozy kabotażowe maże wykonać przewoźnik, który jest posiadaczem licencji wspólnotowej i którego kierowca, jeżeli jest obywatelem państwa trzeciego, posiada świadectwo kierowcy, może rozpocząć wykonywanie przewozów kabotażowych w państwie członkowskim tylko wtedy, gdy lub wcześniej wykonywała przewóz międzynarodowy, tj. transport transgraniczny. Przewóz ten może mieć swój początek w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim., 

 

 

 

strona UE

    Portal ten jest przeznaczony dla przewoźników drogowych, którzy muszą przestrzegać unijnych przepisów dotyczących delegowania kierowców ustanowionych w dyrektywie (UE) 2020/1057. Umożliwi Ci ona, jako przewoźnikowi drogowemu, przedłożenie:

  • Delegowanie deklaracji do państw członkowskich, w których Twoi kierowcy będą delegowani;
  • Dokumenty do organów państw członkowskich, w których delegowani zostali Twoi kierowcy, gdy organy te zażądają takiego działania.

Instrukcja użycia

Jesteś teraz na stronie docelowej tego portalu. Jeśli nie utworzyłeś jeszcze swojego konta, musisz to zrobić, klikając „Utwórz konto”. Jeśli Ty lub inna osoba w Twojej firmie założyła już konto, kliknij „Przejdź do konta

 

  ciąg dalszy, przejdź do strony IMI: https://www.postingdeclaration.eu/landing

 

    Link do pomocy w utworzeniu konta:      https://www.postingdeclaration.eu/help

 

     Obrady Komisji Infrastruktury odbyły się w dniu 05.01.2022 r. na temat "ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw". Przypominam, że projekt do Senatu wpłynął z Sejmu 15.12.2021 r.

Osobiście podtrzymuję swoją tezę, iż należy czekać i obserwować postępy prac nad projektem, niż popadać w panikę która jest wszechobecna pośród właścicieli firm transportowych. Podaję link do legislacji w Senacie.

 

    https://www.senat.gov.pl/prace/proces-legislacyjny-w-senacie/ustawy-uchwalone-przez-sejm/ustawy-uchwalone-przez-sejm/ustawa,1260.html