Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/functions.php on line 197
W każdym okresie 24 h kierowca jest zobowiązany do odebrania odpoczynku dziennego. Na jeden okres aktywności składają się wszelkie czynności pracownika, tzn.: jazda, przerwy, inna praca, dyżur oraz odpoczynek. Suma wszystkich składników nie może być większa niż 24 h.
Ważne: Okres 24 h rozpoczyna się od chwili rozpoczęcia pracy i nie zawsze jest to czas równoznaczny z czasem zalogowania karty kierowcy w tachografie. Czynności innej pracy mogą rozpocząć się np. godzinę wcześniej do czasu logowania w tachografie. Kierowca w trakcie wczytywania karty kierowcy powinien uzupełnić czas innej pracy wpisem manualnym, uwzględniając tym samym rozpoczęcie okresu 24 h.
Wyróżniamy trzy odpoczynki dzienne: 11 h – regularny, 9 h – skrócony, 3 h i 9h h – dzielony. Wartości odpoczynku powinny być odbierane w sposób ciągły, czyli bez innych aktywności, np. podjazd w celu rozładunku, wydruk z tachografu cyfrowego.
Odpoczynek regularny ( 11 h ).
Kierowca może wykorzystać odpoczynek bez ograniczeń w każdym okresie 24 h.
Przykład:
4.5 h jazda →50 min. przerwa → 2 h jazda → 2 h inna praca → 2.5 h jazda → 11 h odpoczynek dzienny
Sumując wszystkie aktywności z podanego przykładu można stwierdzić, że kierowca nie przekroczył 24 h okresu.
1.5 h jazda → 48 min. przerwa → 3 h jazda → 52 min. przerwa → 2 h jazda → 2.5 h inna praca → 2 h jazda → 11 h odpoczynek dzienny
Kierowca wykonując wyżej wskazane czynności również zmieścił się w wartości 24 godzin.
W przeprawach promowych lub pociągiem odpoczynek 11 h można przerwać dwa razy, a suma tych przerw nie może przekroczyć 1 h.
W określonym przypadku powinien być spełniony jeszcze warunek dostępu kierowcy do koi lub kuszetki.
Przykład; A
- 5 h jazda → 50 min. przerwa → 4.5 h jazda – dzień pracy kierowcy,
– po określonych aktywności w danym okresie kierowca ma w obowiązku zakończyć dzień pracy w tachografie włącznie z krajem, w którym rozpoczął odpoczynek dzienny.
– po odbyciu czterech godzin odpoczynku kierowca wjeżdża na prom; czas wjazdu wyniósł pół godziny
– po zaparkowaniu pojazdu na promie kierowca powinien włączyć w tachografie opcje przeprawy promowej; prom/kolej (w prawej górnej części wyświetlacza tachografu pojawi się piktogram przeprawy promowej)
– po pięciu godzinach przeprawy promowej kierowca opuszcza prom i wjeżdża na najbliższy parking w celu dokończenia odpoczynku dziennego; czas trwania tych czynności wynosi pół godziny
( opcja prom/kolej wyłącza się automatycznie w chwili jazdy pojazdem)
– odpoczynek dzienny (11 h) kończy się po następnych dwóch godzinach
Podsumowanie:
a. 4 h – rozpoczęcie odpoczynku przed wjazdem na prom
b. 5 h – kontynuowanie odpoczynku na promie
c. 2 h – dokończenie odpoczynku po zjeździe z promu
Warunek: wszystkie czynności powinny się zmieścić w 24 h okresie.
Przykład: B
W godzinach pracy np. 10 h, w danym okresie 24 h kierowca wjeżdża na prom. Po zaparkowaniu pojazdu na promie przed wyjściem z kabiny wpisuje w tachografie: zakończenie dnia pracy, kraj zakończenia, opcję przeprawy promowej oraz włącza tryb odpoczynku (w przypadku gdy urządzenie rejestrujące tego wymaga). Na promie spędza czas pięciu godzin; przez ten okres kierowca ma do swojej dyspozycji koję. Opuszczając prom (czas maksymalny przerwania odpoczynku w tym przypadku to 1 h) zobowiązany jest do dokończenia rozpoczętego odpoczynku dziennego w ilości sześciu godzin. Po jego zakończeniu wpisuje w tachografie rozpoczęcie dnia pracy i kraj rozpoczęcia – początek następnego okresu 24 h.
Podsumowanie:
a. 10 h – praca
b. 5 h – rozpoczęcie odpoczynku dziennego na promie
c. czas do 1 h –zjazd z promu
d. 6 h – dokończenie odpoczynku dziennego na parkingu
Przykład: C
Jeżeli przeprawa promowa trwa powyżej 11 h lub 9 h (odpoczynek skrócony) i są spełnione wymagania z rozporządzenia 561/2006, art.9 (dostęp do koi), to w tym przypadku kierowca odbiera odpoczynek dzienny w całości na promie bez konieczności jego przerywania.
Ważne: zakończenie i rozpoczęcie okresu 24 h w tej sytuacji ma miejsce na promie. Kierowca wykonuje wpisy do tachografu przed wyjściem z kabiny: zakończenie dnia pracy, kraj zakończenia, piktogram łóżka, przeprawa promowa. Przed wyjazdem z promu wpisuje: rozpoczęcie dnia pracy, kraj rozpoczęcia.
Odpoczynek dzienny skrócony 9 h.
Odpoczynek dzienny skrócony jest to odpoczynek, który trwa nie mniej niż 9 h, ale nie dłużej niż 11 h. Kierowca może korzystać z tego odpoczynku trzy razy pomiędzy dwoma odpoczynkami tygodniowymi.
Przykład: A
poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela, poniedziałek, wtorek, środa
poniedziałek, wtorek i wtorek, środa – dni zaznaczone grubą czcionką oznaczają odpoczynki tygodniowe.
W tym przypadku kierowca pomiędzy odpoczynkami tygodniowymi przepracował sześć okresów 24 h, w których mógł wykorzystać trzy razy odpoczynek dzienny skrócony. Wykorzystanie odpoczynków skróconych w poszczególnych okresach jest dowolny (wg potrzeb w trakcie przewozu drogowego). W pozostałych dniach można odebrać odpoczynek regularny lub dzielony.
Przykład: B
poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela
– dni zaznaczone grubą czcionką oznaczają odpoczynki tygodniowe.
Maksymalna ilość okresów 24 h, w których kierowca może wykonywać prace wynosi sześć. Tym razem, jak wynika z przykładu, suma dni pracy to cztery. Pracownik ma możliwość wykorzystania trzech odpoczynków dziennych skróconych 9 h i jeden regularny lub dzielony.
Odpoczynek dzienny skrócony jest odpoczynkiem, który nie podlega rekompensacie. Oznacza to, że pracodawca nie ma w obowiązku zwracać kierowcy różnicy godzin wynikających z odpoczynku skróconego i regularnego.
Odpoczynek dzielony (regularny).
Do regularnego odpoczynku dziennego zaliczamy odpoczynek dzielony. Powinien być odbierany w dwóch częściach : 3 h i 9 h. Każda z tych norm zgodnie z rozporządzeniem 561/2006 stanowi czas minimalny. Należy do niej doliczyć co najmniej dwie minuty żeby kierowca był w pełni przekonany o zaliczonych wartościach przez tachograf.
W transporcie drogowym podczas przewozu rzeczy odpoczynek dzielony jest z reguły wykorzystywany wielokrotnie. Wynika to przede wszystkim z charakteru tych przewozów.
Suma godzin odpoczynku dzielonego wynosi minimum 12 h (3 h i 9 h ). Kierowca powinien zwrócić uwagę na okres 24 h. Czynności, które wykonuje oraz suma godzin odpoczynku dziennego nie może przekroczyć tej wartości.
Przykład:
4.5 h jazda → 45 min. przerwa → 4.5 h jazda →3.5 h odpoczynek dzielony → 1 h inna praca → 1h jazda → 9.5 h odpoczynek dzielony
Suma wszystkich aktywności wynosi 24 h i 45 min. Okres 24 h w tym przypadku został przekroczony o 45 minut, kierowca skrócił drugą część odpoczynku – wykroczenie: brak odpoczynku dobowego.
Pierwsza część odpoczynku dzielonego w czasie postoju pojazdu umożliwia (np. przeprawa promowa, koja – 4 h) wykorzystanie tego czasu na realizowanie warunku odebrania odpoczynku w każdym okresie 24 h. W tym przypadku czas spędzony na przestoju nie jest czasem straconym przez firmę transportową, gdyż stanowi część obowiązku, który powinien być spełniony w danym okresie pracy kierowcy.
Ważne: kierowca może odbierać odpoczynki dzienne w pojeździe pod warunkiem wyposażenia pojazdu w łóżko, oraz gdy pojazd znajduje się na postoju.