Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/functions.php on line 197
Rozporządzenie stosując normy czasu jazdy w okresie 24 h, tygodniowym i dwutygodniowym określa zawarte w nim przerwy. Zezwala na odebranie przerwy w całości (co najmniej 45 minut), jak również na jej podział (co najmniej 15 i 30 minut). Wskazuje okres, w którym powinny być zrealizowane. Czyli po maksymalnie 4.5 h jazdy – 45 min. i w trwającym czasie jazdy 4.5 h – 15, 30 min. Określając czas przerwy kierowca powinien do wartości minimalnych np. 45 minut dodać jeszcze co najmniej dwie minuty, czyli przerwa wyniosłaby 47 minut. Jest to związane z zapisami w module tachografu. Wartości minimalne określone rozporządzeniem traktować należy jako teoretyczne.
Przykład:
A) 4. 5 h jazda → 45 min. przerwa → 4.5 h jazda = 9 h
B) 2 h jazda → 15 min. przerwa → 2.5 h jazda → 30 min przerwa →4.5 h jazda = 9 h
W przykładzie B kierowca po odebraniu 30 minut jako drugiej części przerwy może kontynuować ciągłą jazdę do 4.5 h. Jeżeli jeszcze nie wykorzystał 10 h jazdy w danym tygodniu może ją wydłużyć, ale po odebraniu następnej przerwy.
Przykład:
A) 4.5 h jazdy → 45 min. przerwy → 4.5 h jazdy → 45 min. przerwy → 1 h jazdy = 10 h jazdy
B) 2 h jazdy → 15 min. przerwy → 2.5 h jazdy → 30 min. przerwy → 4.5 h jazdy → 45 min. przerwy → 1 h jazdy
= 10 h jazdy
C) 1 h jazdy → 18 min. Przerwy → 1.5 h jazdy → 10 min. przerwy → 2 h jazdy → 35 min. przerwy → 3 h jazdy →
48 min. przerwy → 2.5 h jazdy = 10 h jazdy
D) 30 min. jazdy → 20 min. przerwy → 2 h jazdy → 20 min. inna praca → 1 h jazdy → 33 min. przerwy → 2.5 h jazdy → 2 h dyżur – przeprawa promowa → 2 h jazdy → 47 min. przerwy → 2 h jazdy = 10 h jazdy
E) 2.5 h jazdy → 48 min. przerwy → 2 h jazdy → 35 min. przerwy → 3.5 h jazdy → 50 min. przerwy → 2 h jazdy
= 10 h jazdy
Przykład C – wskazuje nam czas jazdy kierowcy, który po 1 h jazdy wykonał 18 minut przerwy (spełnia wartość pierwszej wskazanej przez rozporządzenie przerwy). Następnie kierowca przejechał 1.5 h i odbył przerwę 10 minutową (nie spełnia żadnych kryteriów odnoszących się do przerw). Kontynuował jazdę przez kolejne 2 h i zmuszony był do odbycia 35 minutowego postoju. Dlaczego? Jeżeli 10 minutowy postój nie spełnia warunków przerw to oznacza, że kierowca przejechał razem 4.5 h i jest zmuszony zrealizować drugą część przerwy (co najmniej 30 minut). W ten sposób kierowca wystrzega się przekroczenia czasów jazdy.
Przykład D – pierwszą część przerwy ( 15 min. ) kierowca może odebrać po dowolnym czasie jazdy, np. 5 min. jazdy. W tym przypadku jazda wynosiła 30 min. , przerwa 20 min., jazda 2 h oraz inna praca 20 min. Czas jazdy 1 h wystarczył kierowcy żeby móc dojechać do wyznaczonego parkingu i tam odbyć drugą część przerwy (33 min.), po której kontynuował jazdę 2.5 h. Przeprawił się promem w okresie 2 h – określony jako czas dyżuru, wpisując ten okres w tachografie: dyżur, w menu tachografu pojazdu – prom/kolej. Po opuszczeniu promu mógł kontynuować jazdę jeszcze przez 2 h (do 4.5 h). Odebrał przerwę w ilości 48 min. i przejechał jeszcze 2 h wykorzystując w ten sposób 10 h jazdy w danym okresie 24 h.
Przykład E – przedstawia sytuację, w której mogą wystąpić nieporozumienia podczas kontroli drogowej. Otóż schemat jazd i przerw można interpretować na dwa sposoby:
Zwróć uwagę na interpretację WITD – przykład pierwszy.
- pierwszy – obejmuje czas jazdy 2.5 h do pierwszej przerwy 48 min. Jeżeli potraktujemy ją jako przerwę, która spełnia 45 min. z rozporządzenia, to okazuje się że w dalszej części czasu pracy kierowcy, popełnił on wykroczenie i kontynuował jazdę przez 5.5 h ( 2 h jazda, 35 min. przerwa, 5 h jazda = 5.5h jazda ).
- drugi – po 2.5 h jazdy kierowca odbył pierwszą część przerwy ( 15 min. ) w ilości 48 min. Dalsza trasa trwała 2 h jazdy ( razem 4.5 h ). Kierowca odebrał drugą części przerwy ( 30 min. ) 35 min. Następnie przejechał 3.5 h. Żeby nie przekroczyć normy czasu jazdy odbył przerwę 50 min. i kontynuował jazdę 2h nie przekraczając 10 h.
Ważne: do każdej wartości minimalnych podanych przez rozporządzenie podczas realizowania przewozu należy dodać minimum dwie minuty. Czyli czas przerwy określony wartością 45 minut lub 15, 30 minut w rzeczywistości powinien wynosić co najmniej 47 minut lub 17, 32 minuty. Wynika to z zapisów czasów przez tachograf poszczególnych aktywności kierowcy. Dodając wymienione dwie minuty do ilości minimalnych kierowca jest pewny o realizowaniu prawidłowych przerw czy odpoczynków.