Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/functions.php on line 197
Karta kierowcy jest wydawana na okres pięciu lat i nie dłużej niż ważność dokumentu prawa jazdy. Okres ważności jest podany w punkcie 4b. Nie można sugerować się ważnością poszczególnych kategorii prawa jazdy. Dokument jest wydawany przez PWPW w Warszawie. O szczegółach wypełnienia wniosku oraz o innych informacjach odnoszących się do wystąpienia o kartę kierowcy można odszukać na stronie info-car.pl, na podstronie – karta tachografu.
Podczas realizowania przewozu drogowego pojazdem, który wyposażony jest w tachograf cyfrowy, kierowca zobowiązany jest przed jazdą do zalogowania swojej karty kierowcy.Karta kierowcy jest dokumentem, w którym powinny być zapisane wszystkie aktywności kierowcy podczas pełnienia jego obowiązków. Jeżeli kierowcy została wydana karta kierowcy, ale nie posługiwał się nią przez cały okres od dnia jej wydania, ponieważ używał tylko tachografu analogowego to i tak kierowca ma obowiązek posiadać kartę podczas kontroli drogowej. Obowiązek ten jest określony w art. 36 ust.1 rozp. 165/2014.
Jedną z sytuacji, w której kierowca może kontynuować jazdę bez zalogowanej w tachografie cyfrowym karty kierowcy określa rozp. 165/2014 w art. 35 ust. 2.
Mianowicie:
2. W przypadku uszkodzenia karty kierowcy, jej nieprawidłowego działania, zagubienia lub kradzieży kierowca:
a) na początku trasy drukuje dane prowadzonego przez siebie pojazdu i wpisuje na tym wydruku:
(i) dane umożliwiające identyfikację kierowcy (nazwisko, numer karty kierowcy lub prawa jazdy), wraz z podpisem;
(ii) okresy, o których mowa w art. 34 ust. 5 lit. b) ppkt (ii), (iii) oraz (iv);
art. 34
(ii) pod symbolem : „inna praca”, która oznacza wszelkie czynności inne niż prowadzenie pojazdu, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. a) dyrektywy 2002/15/WE, a także wszelkie prace wykonywane dla tego samego lub innego pracodawcy w sektorze transportowym lub poza nim;
(iii) pod symbolem : „okresy gotowości” zgodnie z definicją w art. 3 lit. b) dyrektywy 2002/15/WE;
(iv) pod symbolem : przerwy lub odpoczynek
b) na końcu trasy drukuje informacje odnoszące się do okresów zarejestrowanych przez tachograf, zapisuje wszystkie okresy innej pracy, okresy gotowości i odpoczynku, od sporządzenia wydruku na początku trasy, które nie zostały zarejestrowane przez tachograf oraz zaznacza na tym dokumencie dane umożliwiające identyfikację kierowcy (nazwisko, numer karty kierowcy lub prawa jazdy), wraz ze swoim podpisem.
Kradzież, zagubienie lub uszkodzenie kart kierowcy
Okres prowadzenia pojazdu w przypadku uszkodzonej, zgubionej lub skradzionej karty jak również obowiązki użytkownika karty określa art. 29 rozporządzenia 165/2014.
1. Organy wydające karty kierowcy prowadzą rejestr kart wydanych, skradzionych, zagubionych lub uszkodzonych w okresie odpowiadającym przynajmniej okresowi ich ważności.
2. W przypadku gdy karta kierowcy zostanie uszkodzona lub działa wadliwie, kierowca zwraca ją do właściwego organu państwa członkowskiego jego normalnego miejsca zamieszkania. Kradzież karty kierowcy musi zostać formalnie zgłoszona właściwemu organowi państwa, w którym dokonano kradzieży.
3. Zaginięcie karty kierowcy musi zostać zgłoszone w drodze formalnego zawiadomienia właściwych organów państwa członkowskiego, które ją wydało oraz właściwych organów państwa członkowskiego, które stanowi normalne miejsce zamieszkania kierowcy, o ile są to różne państwa.
4. W przypadku gdy karta kierowcy została uszkodzona, działa wadliwie, została zagubiona lub skradziona, kierowca musi w terminie siedmiu dni kalendarzowych wystąpić o kartę zastępczą do właściwych organów w państwie członkowskim swojego normalnego miejsca zamieszkania. Organy te wydają kartę zastępczą w ciągu ośmiu dni roboczych od dnia otrzymania szczegółowego wniosku o jej wydanie.
5. W sytuacjach określonych w ust. 4 kierowca może kontynuować jazdę bez karty kierowcy przez maksymalnie 15 dni kalendarzowych lub w dłuższym okresie, jeśli konieczny jest powrót pojazdu do bazy, pod warunkiem że kierowca może wykazać brak możliwości przedstawienia lub użycia karty podczas tego okresu.