Warning: Parameter 2 to modChrome_artnostyle() expected to be a reference, value given in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/html/modules.php on line 36

Warning: Parameter 3 to modChrome_artnostyle() expected to be a reference, value given in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/html/modules.php on line 36
  • la010.jpg
  • MB106.jpg
  • MB113.jpg
  • MB116.jpg
  • MB120.jpg
  • znak-adr1.png

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/functions.php on line 197

          W trakcie przewozu drogowego może ulec awarii tachograf. Jakie powinny być zastosowane procedury w takiej sytuacji? 

Otóż podczas uszkodzenia tachografu lub jego awarii przedsiębiorstwo transportowe zobowiązane jest do jego naprawy przez zatwierdzonego instalatora lub zatwierdzony warsztat, tak szybko jak pozwalają na to okoliczności. 

Określone procedury zawarte w art. 37 rozp. 165/2014:

-  jeżeli sprowadzenie pojazdu do bazy przedsiębiorstwa transportowego nie jest możliwe w ciągu tygodnia, licząc od dnia uszkodzenia lub wykrycia wadliwego działania, wówczas naprawy dokonuje się w drodze.

- zakaz używania pojazdu w przypadku, gdy awaria lub wadliwe działanie tachografu nie zostało naprawione

-  w czasie gdy tachograf nie działa lub działa wadliwie, kierowca zaznacza dane umożliwiające jego identyfikację (nazwisko, numer karty kierowcy lub numer prawa jazdy) wraz z podpisem, jak również informacje dotyczące różnych okresów, które nie były poprawnie rejestrowane lub drukowane przez tachograf: 

a) na wykresówce bądź wykresówkach; lub

 b) na tymczasowej wykresówce dołączanej do wykresówki lub karty kierowcy.

 

Proszę o zwrócenie uwagi na treść art. 32 ust. 1 rozp. 165/2014:

-  przedsiębiorstwa transportowe oraz kierowcy zapewniają poprawne działanie i właściwe użytkowanie tachografów i kart kierowcy. Przedsiębiorstwa transportowe oraz kierowcy stosujący tachografy analogowe zapewniają ich poprawne działanie i prawidłowe stosowanie wykresówek,

oraz art.33

- przedsiębiorstwa transportowe są odpowiedzialne za naruszenia niniejszego rozporządzenia popełnione przez swoich kierowców lub kierowców będących w ich dyspozycji.

Państwa członkowskie mogą jednak uzależnić taką odpowiedzialność od naruszenia przez przedsiębiorstwo transportowe:

- przedsiębiorstwa transportowe są odpowiedzialne za zapewnienie, by ich kierowcy byli właściwie wyszkoleni i poinstruowani w zakresie prawidłowego działania tachografów, zarówno cyfrowych, jak i analogowych, przeprowadzają regularne kontrole, by zapewnić właściwe użytkowanie tachografów przez swoich kierowców i nie udzielają kierowcom żadnych bezpośrednich ani pośrednich zachęt, które mogłyby skłaniać ich do niewłaściwego używania tachografów.

Wniosek jest prosty: szkolenie, częste kontrole kierowców, właściwa  dokumentacja w firmie, mogą uchronić lub ograniczyć odpowiedzialność firm transportowych za naruszenia pracowników. Natomiast niewłaściwy nadzór kierowców przyczynia się do naruszeń związanych z niewiedzą, zaniedbaniem lub lekceważeniem przepisów co przekłada się na kary finansowe dla firm transportowych (wzrost kosztów działalności), ale również przekłada się w negatywne skutki prawne, karne lub sprowadza się do ograniczenia finansowego odpowiedzialności firm ubezpieczeniowych.