Warning: Parameter 2 to modChrome_artnostyle() expected to be a reference, value given in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/html/modules.php on line 36

Warning: Parameter 3 to modChrome_artnostyle() expected to be a reference, value given in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/html/modules.php on line 36
  • la010.jpg
  • MB106.jpg
  • MB113.jpg
  • MB116.jpg
  • MB120.jpg
  • znak-adr1.png

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/functions.php on line 197

Zmiany, które wchodzą we wrześniu w życie nie są niczym nowym. Wszelkie wcześniejsze działania Ministerstwa miały na celu integrację z aktami prawnymi UE. Zmiana załączników kar i wykroczeń w Ustawie transportu drogowego, Ustawie o przewozie materiałów niebezpiecznych, narzucone wręcz normy kontroli masy pojazdów z rozporządzenia 719/2015,  określające wysokość wykroczeń oraz wagi naruszeń zgodnych z rozporządzeniem 403/2016 są nierozłączne z utworzeniem w 2017r. systemu KREPTD. Zawierć on będzie wszelkie dane przedsiębiorstw transportowych oraz kary, które będą skutkowały postępowaniem administracyjnym mający wpływ na analizę dobrej reputacji zgodną z rozporządzeniem 1071/2019 art. 6. System będzie powiązany i przygotowany do wymiany danych z organami administracyjnymi oraz z krajami Wspólnoty Europejskiej. Oznacza to że każdy funkcjonariusz i urzędnik sprawujący nadzór ma wgląd w system niezależnie od regionu, czy kierowca danej firmy transportowej będzie ukarany we Francji czy w Polsce. 

Smutnym akcentem w rewolucji prawnej, która odnosi się do transportu  jest również wdrożenie w życie rozporządzenia 799/2016. Wprowadza ono od 2019 r. nowej generacji tachograf, który pozwoli  funkcjonariuszom na zdalne sprawdzenie danych. Skala kontroli przy pomocy wszystkich połączonych ze sobą systemów będzie ogromna, szczegółowa i zapewne dotkliwa dla przedsiębiorców mając na uwadze wykroczenia których dopuszczają się kierowcy. Wkrótce działalność przedsiębiorstw zostanie mocno zweryfikowana. Pytanie, czy kaganiec, który zostanie założony na działalność transportową nie prowadzi do zniszczenia transportu i patologii kontroli. Jeżeli w przyszłości nie zmieni się struktura wynagradzania przewoźników za frachty, które w dużej mierze są tylko częścią sumy wypłacanej od nadawcy, to działalność transportowa zostanie mocno uszczuplona.

Na co zwrócić uwagę w wprowadzonych zmianach:

1.       Inspekcji Transportu Drogowego rozszerzono uprawnienia do kontroli czasu pracy. Kierowca podczas weryfikacji danych na drodze będzie mógł być również ukarany m.in. za przekroczenia czasu pracy w godzinach nocnych.

2.       Kara za niepoddanie się lub utrudnienie kontroli w firmie będzie skutkowało karą 12 tyś., a brak wykresówki za dany dzień może być potraktowany jako zafałszowanie danych.

3.       Kary za stan techniczny pojazdu, które obejmują również zarządzającego transportem, ale też w niektórych sytuacjach mogą zostać potraktowane jako najpoważniejsze naruszenie (403/2016).

4.       Kary za brakujące dokumenty podczas przewozu. Po zmianach dotyczyć będą nie tylko kierowcy, ale również firmy – 500 zł. za każdy brakujący dokument.

5.       Kary za brak wpisu na karcie kierowcy kraju rozpoczęcia pracy i jej zakończenia. Na pewno nowe obowiązki będą zmorą dla kierowców którzy jeżdżąc po kraju. Nie zwracali uwagi na tą powinność, ponieważ wpis nie podlegała do tej pory karze.

6.       Brak przeglądu technicznego pojazdu będzie weryfikowany nie tylko podczas kontroli drogowej, ale również w czasie nadzoru ITD w firmie transportowej.

7.       Złamanie zakazu ruchu pojazdów w okresie, które obejmuje rozporządzenie będzie groziła kara nie tylko dla kierowcy, ale również  dla zarządzającego 1 000 zł. i firmy w wysokości 2 000 zł.

 

 

8.       Nastąpiły zmiany limitów kar dla firm podczas kontroli drogowej.  Wynosić będą 12 tyś. Natomiast górna granica dla zarządzającego podczas jednej kontroli określona jest w wysokości 3 tyś. Dodatkowo zarządzający transportem będzie karany w drodze decyzji administracyjnej, co też zmienia procedurę odwoławczą.

9.       Po wejściu w życie zmian każde przekroczenie 4.5 h czasu jazdy będzie podlegało sankcji.

10.       Taryfikator kar, który odnosi się do przewozu towarów niebezpiecznych został również połączony z grupą i wagą naruszeń rozporządzenia 403/2016.

11.       Kary kierowców będą przypisane na konto danej firmy transportowej w systemie KREPTD, zgodnie z rozporządzeniem 403/2016. Nie tylko wysokość wykroczenia będzie miała znaczenie, ale również jej częstotliwość. W zależności od kategorii naruszeń będą wszczynane procedury administracyjne w stosunku do firmy i zarządzającego.

Kategoria naruszeń: NN – najpoważniejsze naruszenie, BNP – bardzo poważne, PN – poważne naruszenie i naruszenie nie objęte rozporządzeniem 403/2016, które nie będą wpisywane w KREPTD.

Sposób sumowania naruszeń :

a.        3 x PN przypadające na kierowcę w ciągu roku = 1 BPN,            

b.      3 x BPN przypadające na kierowcę w ciągu roku = wszczęcie procedury oceny dobrej reputacji,

c.        1 NN = wszczęcie procedury cofnięcia dobrej reputacji.

12.       Za każde przekroczenie dwutygodniowego  czasu jazdy będzie skutkowało karą również dla firmy.

13.       Używanie wykresówki ponad 24 h lub karty kierowcy bez obowiązkowego odczytu, który odnosi skutek utraty danych – 3 000 zł.

14.   Nieprawidłowe posługiwanie się selektorem lub przełącznika czasowego tachografu przez kierowcę będzie mogło skutkować karą dla firmy w wysokości 100 zł. za każdy dzień do maksimum 1 000 zł.

15.   Nowością jest kara za nieprawidłowe działanie tachografu – 1000 zł.

16.   Wyjęcie wykresówki lub karty kierowcy, które ma wpływ na zapis danych to wysokość       3 tyś. zł.

17.   Nakładanie kar za przeładowanie pojazdów będą odnosiły się do Ustawy Prawa Ruchu Drogowego (brak zezwolenia), ale również do taryfikatora Ustawy Transportu (uzależnione od dmc pojazdu i masy ).

18.   Nowe obowiązki nadawcy w transporcie intermodalnym wiążą go z koniecznością przekazania dokumentu przewoźnikowi z informacją o masie kontenera lub nadwozia wymiennego. Brak deklaracji lub przekłamanie danych to kara 1 000 zł.

19.   Kary dla firmy za dopuszczenie kierowcy do pracy bez ważnych kwalifikacji – 1 500 zł.

20.   Wprowadzono również kary za nieprowadzenie ewidencji czasu pracy, która dotyczy wszystkich kierowców w firmie.

 

Przyszłość pokaże w jaki sposób zmiany wpłyną na działalność firm transportowych. Przypominam, że środowisko transportowe czeka jeszcze zmiana, która będzie dotyczyła delegowania kierowców do krajów UE, wprowadzona tzw. Pakietem Mobilnym. Z czym jeszcze właściciele firm będą musieli się zmierzyć i ile jeszcze trudności pokonać żeby w miarę spokojnie prowadzić biznes ?Przyszłość na pewno zweryfikuje także kwalifikacje kierowców, których brakuje na rynku pracy. Jednak po wejściu w życie zmian kierowca, który będzie generował pewną ilość wykroczeń może „pogrzebać” firmę w której pracuje. Weryfikacja kwalifikacji i szkolenia pracowników jest niezbędna do dalszego sprawnego funkcjonowania na rynku TSL. Czy firmy transportowe będą pomniejszać wielkość swojej floty, przekładając na jakość kierowców? Na pewno pokaże to przyszłość, co jest bardziej ekonomiczne. Jednak niezależnie z jakimi zmianami jeszcze będzie musiało się zmagać całe środowisko transportowe, życzę  wszystkim  zachowania spokoju i rozwagi. Bez wątpienia nie można się poddać wszechogarniającej panice i zastraszaniu metamorfozą prawa.