Warning: Parameter 2 to modChrome_artnostyle() expected to be a reference, value given in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/html/modules.php on line 36

Warning: Parameter 3 to modChrome_artnostyle() expected to be a reference, value given in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/html/modules.php on line 36
  • la010.jpg
  • MB106.jpg
  • MB113.jpg
  • MB116.jpg
  • MB120.jpg
  • znak-adr1.png

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/virtualki/171502/templates/adrtachov12/functions.php on line 197

 

      Kierowców zawodowych obowiązują następujące pory nocne:

 

 

 a. Ustawa o czasie pracy kierowców, która określa dopuszczalny wymiar godzin pracy w nocy,

 

 b.  Kodeks Pracy, który ustala dodatkowe wynagrodzenia za czas pracy w nocy.

 

 

Przewoźnik zobowiązany jest do wyznaczenia 8 h, wybierając pomiędzy godzinami 21.00 a 07.00. Określoną powinność zawiera rozdział szósty Kodeksu Pracy w art. 1517 . Z tego tytułu praca w godzinach nocnych powinna być wynagradzana dodatkiem w wysokości 20% stawki godzinowej podstawy ustalonego wynagrodzenia miesięcznego kierowcy lub wynagrodzenia minimalnego ustalonego odrębnymi przepisami.

 

W jaki sposób wyliczamy dodatek za pracę w godzinach nocnych:

 

Kierowca przepracował w miesiącu lipcu 2018 r. 25 h.

 

20% (2100 /wymiar czasu pracy, lipiec 176 h) = 20% x 11.93 = 2.39 zł.

Czytaj więcej...

Zmiany, które wchodzą we wrześniu w życie nie są niczym nowym. Wszelkie wcześniejsze działania Ministerstwa miały na celu integrację z aktami prawnymi UE. Zmiana załączników kar i wykroczeń w Ustawie transportu drogowego, Ustawie o przewozie materiałów niebezpiecznych, narzucone wręcz normy kontroli masy pojazdów z rozporządzenia 719/2015,  określające wysokość wykroczeń oraz wagi naruszeń zgodnych z rozporządzeniem 403/2016 są nierozłączne z utworzeniem w 2017r. systemu KREPTD. Zawierć on będzie wszelkie dane przedsiębiorstw transportowych oraz kary, które będą skutkowały postępowaniem administracyjnym mający wpływ na analizę dobrej reputacji zgodną z rozporządzeniem 1071/2019 art. 6. System będzie powiązany i przygotowany do wymiany danych z organami administracyjnymi oraz z krajami Wspólnoty Europejskiej. Oznacza to że każdy funkcjonariusz i urzędnik sprawujący nadzór ma wgląd w system niezależnie od regionu, czy kierowca danej firmy transportowej będzie ukarany we Francji czy w Polsce. 

Smutnym akcentem w rewolucji prawnej, która odnosi się do transportu  jest również wdrożenie w życie rozporządzenia 799/2016. Wprowadza ono od 2019 r. nowej generacji tachograf, który pozwoli  funkcjonariuszom na zdalne sprawdzenie danych. Skala kontroli przy pomocy wszystkich połączonych ze sobą systemów będzie ogromna, szczegółowa i zapewne dotkliwa dla przedsiębiorców mając na uwadze wykroczenia których dopuszczają się kierowcy. Wkrótce działalność przedsiębiorstw zostanie mocno zweryfikowana. Pytanie, czy kaganiec, który zostanie założony na działalność transportową nie prowadzi do zniszczenia transportu i patologii kontroli. Jeżeli w przyszłości nie zmieni się struktura wynagradzania przewoźników za frachty, które w dużej mierze są tylko częścią sumy wypłacanej od nadawcy, to działalność transportowa zostanie mocno uszczuplona.

Na co zwrócić uwagę w wprowadzonych zmianach:

1.       Inspekcji Transportu Drogowego rozszerzono uprawnienia do kontroli czasu pracy. Kierowca podczas weryfikacji danych na drodze będzie mógł być również ukarany m.in. za przekroczenia czasu pracy w godzinach nocnych.

2.       Kara za niepoddanie się lub utrudnienie kontroli w firmie będzie skutkowało karą 12 tyś., a brak wykresówki za dany dzień może być potraktowany jako zafałszowanie danych.

3.       Kary za stan techniczny pojazdu, które obejmują również zarządzającego transportem, ale też w niektórych sytuacjach mogą zostać potraktowane jako najpoważniejsze naruszenie (403/2016).

4.       Kary za brakujące dokumenty podczas przewozu. Po zmianach dotyczyć będą nie tylko kierowcy, ale również firmy – 500 zł. za każdy brakujący dokument.

Czytaj więcej...

         W przypadku nieprawidłowego odebrania odpoczynku lub przerwy grożą sankcje karne, o czym wiedzą przedsiębiorcy i kierowcy. Jednak pokusa podjazdów w tych okresach jest  tak duża ,że mobilizuje do niesamowitej kreatywności zainteresowanych. Załadunek czy rozładunek w czasie odpoczynku daje wymierne korzyści finansowe firmie transportowej. Jednak w dużej mierze podjazdy pojazdów są związane z nieprawidłowym planowaniem pracy lub długoletnimi negatywnymi przyzwyczajeniami osób odpowiedzialnych za zarządzanie. 

 Sytuacja, która spowoduje przerwanie odpoczynku lub przerwy na potrzeby np. rozładunku kierowca nie może wykorzystać  art. 12 rozp. 561/2006, ponieważ jest to artykuł ściśle przeznaczony do wyjątkowych warunków, tak samo jak Wytyczna nr. 3.

Czytaj więcej...

          W trakcie przewozu drogowego może ulec awarii tachograf. Jakie powinny być zastosowane procedury w takiej sytuacji? 

Otóż podczas uszkodzenia tachografu lub jego awarii przedsiębiorstwo transportowe zobowiązane jest do jego naprawy przez zatwierdzonego instalatora lub zatwierdzony warsztat, tak szybko jak pozwalają na to okoliczności. 

Określone procedury zawarte w art. 37 rozp. 165/2014:

Czytaj więcej...

       Karta kierowcy jest wydawana na okres pięciu lat i nie dłużej niż ważność dokumentu prawa jazdy. Okres ważności jest podany w punkcie 4b. Nie można sugerować się ważnością poszczególnych kategorii prawa jazdy. Dokument jest wydawany przez PWPW w Warszawie. O szczegółach wypełnienia wniosku oraz o innych informacjach odnoszących się do wystąpienia o kartę kierowcy można odszukać na stronie info-car.pl, na podstronie – karta  tachografu.

Czytaj więcej...

Uczestnicy przewozu towarów niebezpiecznych m.in. firmy transportowe mają obowiązek wyznaczenia doradcy ADR. ( Ust o Przewozie Towarów Niebezpiecznych art. 15)

Kontrole w firmie oraz drogowe, które mogą wykazać niewłaściwe postępowanie z towarami niebezpiecznymi wiążą się najczęściej z poważnymi sankcjami finansowymi.

Usługi doradcze w tym zakresie pozwolą właścicielom firm na prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie przedsiębiorstwa, co wiąże się bezpośrednio z uzyskaniem lepszych wyników finansowych.
Oferta:
    Doradztwo i nadzór nad przewożonymi towarami niebezpiecznymi
    Prawidłowe oznakowanie sztuk przesyłki i pojazdów
    Wyposażenie pojazdów zgodne z ADR
    Szkolenie osób wykonujących czynności związane z przemieszczaniem towarów niebezpiecznych
    Plan ochrony towarów niebezpiecznych
    Raporty powypadkowe
    Roczne sprawozdanie z zakresu przewozu towarów niebezpiecznych
    Przygotowanie dokumentu przewozowego zgodnie z ADR
    Czasy pracy kierowców – szkolenia

Nadanie, załadunek lub przewóz towaru niebezpiecznego
w ilościach przekraczających ilości dozwolone odpowiednio
w ADR, RID lub ADN – wysokość kary 2000 zł.

Załadunek, napełnianie lub przewóz towaru niebezpiecznego nieodpowiednim do takiego przewozu środkiem transportu lub w nieodpowiednim urządzeniu transportowym – wysokość kary 3000 zł
Zapakowanie, załadunek lub nadanie towaru niebezpiecznego z naruszeniem przepisów dotyczących pakowania razem do sztuki przesyłki – wysokość kary 3000 zł
Załadunek, nadanie lub przewóz towaru niebezpiecznego niedopuszczonego do przewozu – wysokość kary 10 000 zł
Niewyznaczenie przez uczestnika przewozu towarów niebezpiecznych doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych – wysokość kary 5000 zł
Niesporządzenie lub sporządzenie niezgodnie z wymaganiami planu ochrony/planu zapewnienia bezpieczeństwa – wysokość kary 5000 zł
Cennik ustalany indywidualnie.

\

Na wykonywanie transportu drogowego w charakterze pośrednictwa (przewóz zarobkowy) ustawa wymaga uzyskania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Zezwolenia udziela się na podstawie spełnienia warunków określonych w rozporządzeniu (WE) 1071/2009, które reguluje dostęp do wykonywania zawodu przewoźnika. Dotyczy przedsiębiorców mających siedzibę we Wspólnocie.

Czytaj więcej...

Czas pracy kierowców zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

 

Czas pracy jest określony jako czas rozpoczęcia pracy do jego zakończenia. Czyli jeżeli kierowca nie wykonywał innej pracy przed zalogowaniem się do tachografu cyfrowego, czas pracy liczy się od godziny jego logowania. W innym przypadku (po zalogowaniu karty w tachografie) kierowca ma w obowiązku uzupełnienie swojej pracy wpisem manualnym, na wykresówce (tachograf analogowy) przed włożeniem jej do tachografu inną pracę należy uzupełnić w tabeli.

Czytaj więcej...